Skuteczność w rozwijaniu innowacji

Innowacje mają się świetnie


Z roku na rok pojawia się coraz więcej możliwości z nimi związanych, takich jak programy dofinansowujące ich wdrażanie i rządowe inicjatywy pomagające także mniejszym przedsiębiorcom w modernizowaniu ich biznesów (o aktualnie dostępnych ulgach na innowacje pisaliśmy tutaj). Nawet tak ogromne przeszkody jak pandemia koronawirusa, która sparaliżowała wiele biznesów na ponad dwa lata, nie jest w stanie zatrzymać innowacyjnego rozwoju. W niektórych przypadkach, możemy wręcz zauważyć, że pandemia przyczyniła się do przyspieszenia wprowadzania innowacji, tak jak miało to miejsce np. w branży innowacji medycznych czy e-commerce. Widzimy zatem, że innowacje rozprzestrzeniają się w polskim i światowym biznesie w błyskawicznym tempie.

Mimo tego że coraz więcej mówi się w ostatnich latach o innowacjach i możliwościach ich wdrażania w przedsiębiorstwach, należałoby się zastanowić jaki jest stopień przygotowania firm do tak dużych zmian. Duże przedsiębiorstwa z ogromnym zapleczem finansowym oraz kadrowym z pewnością są o wiele lepiej przygotowane do wprowadzania w swoich strukturach przeróżnych innowacji oraz ewentualnego radzenia sobie z kryzysami powstałymi w czasie takiej działalności. Co jednak ze średnimi, małymi oraz mikro firmami, które by nie zostać w tyle w błyskawicznie zmieniającym się świecie biznesu również muszą inwestować w innowacyjne rozwiązania?

Czynniki utrudniające wprowadzanie innowacji


Według artykułu „Jak skuteczniej rozwijać innowacje?” opublikowanego na stronie deloitte.com istnieje kilka powodów, które wpływają na potencjał innowacyjny przedsiębiorstw:
  • zbyt duży wybór może prowadzić do braku decyzji – ogromna ilość możliwości innowacyjnych może kazać się przytłaczająca dla organów decyzyjnych i zahamować proces podejmowania nowych, długotrwałych rozwiązań w firmie,
  • wielu liderów biznesowych woli przyjąć postawę defensywną – oznacza to niepewność i brak wiary w nowe technologie i rozwiązania, przez co liderzy biznesowi wolą inwestować w rozwój już istniejących technologii,
  • brak koordynacji działań w ramach strategii technologicznej i biznesowej – sztuczne wytwarzanie innowacji dla samej innowacyjności mija się z celem i kluczowe jest by plany na innowacje współgrały ze strategią biznesu,
  • bariery organizacyjne i kulturowe mogą utrudniać tworzenie innowacji – wprowadzanie innowacji w firmie wymaga pełnego poparcia od zarządu i zgody na wprowadzenie zmian na poziomie całej firmy.
Powyższe czynniki są najczęstszymi przyczynami hamowania innowacji w biznesie i należy wziąć je pod uwagę już na etapie planowania działań innowacyjnych.

Jak skutecznie rozwijać innowacje?


Ogrom możliwości innowacyjnych, projektów, programów, dofinansowań, modeli biznesowych może przerażać i paradoksalnie paraliżować innowacyjność, w przeciwieństwie do jej promowania. Jak więc w całym tym natłoku szans i informacji zadbać o rozwój swojego przedsiębiorstwa?

We wspominanym wyżej artykule ze strony deloitte.com wyróżnione zostały najważniejsze wnioski i rady, które pomogą w przygotowaniu firmy do wprowadzenia innowacji oraz w dalszym skutecznym ich rozwoju. Oto wybrane z nich:
  • nie liczy się dział, lecz lider odpowiedzialny za innowacje – zdarza się, że całą odpowiedzialność za wprowadzanie innowacji w biznesie składa się na dział strategiczny i jego lidera. Jednak liderem wprowadzania innowacyjności w firmie powinna być osoba nie tyle z odpowiednim tytułem, ale raczej ktoś, kto nie pozostaje obojętny dla innych osób, cechujący się wiarygodnością i mocą przekonywania zarówno zarządu jak i wszystkich innych osób tworzących przedsiębiorstwo;
  • model lejka innowacji sposobem na nadmiar wyboru – tradycyjne procesy czy metody wyboru takie jak Stage-Gate, ze względu na swoją czasochłonność nie są już wystarczająco wydajne. Bardziej przydatne może okazać się zastosowanie lejka innowacji, który pozwoli na szybkie podejmowanie decyzji o dalszym rozwoju tylko tych innowacji, które okażą się najbardziej dopasowane do przedsiębiorstwa i opłaca się zastosować je na większą skalę;
  • jednoczesne tworzenie prototypów i skalowanie w górę – jednoczesne wykonywanie tych procesów jest dziś możliwe dzięki np. platformom chmurowym, a co za tym idzie pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu;
  • większe docenianie wysiłków niż rezultatów – tworzenie i wdrażanie innowacji to specyficzny proces wymagający od zaangażowanych wiary w sens podejmowanych działań. Należy zatem wziąć pod uwagę, że aby zwiększyć innowacyjność i zachęcić do podejmowania podobnych projektów w przyszłości należy bardziej doceniać wysiłki i zachęcać do uczenia się na błędach niż skupieniu na potencjalnej porażce;
  • innowacyjność powinna być naszą codziennością – działania innowacyjne często są postrzegane jako pojedyncze projekty dorzucane do już ogromnej ilości codziennych obowiązków. Zamiast tego powinna nastąpić zmiana w myśleniu o innowacjach i traktowanie ich jako nasza codzienność;
  • atrakcyjność danych jest równie ważna, jak atrakcyjność produktów – dane dotyczące innowacji mogą być niezwykle rozległe i trudne w interpretacji. Należy zatem możliwie jak najbardziej je uprościć i przystosować do odbiorcy, aby w możliwie jak najlepszy sposób pokazać ich atrakcyjność i potrzebę rozwoju innowacji w przedsiębiorstwie;
  • dział zakupów istotnym partnerem dla rozwoju innowacji – działy zakupowe, przyzwyczajona i doświadczone w kwestiach takich jak kontrolowanie kosztów czy twarde negocjacje, mogą posłużyć w firmie za motor innowacji. Te umiejętności znajdą zastosowanie m.in. w poszukiwaniu partnerów strategicznych czy pogłębianiu wiedzy o składowych mających wpływ na sukces innowacji.

Źródła:
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/jak-rozwijac-innowacje-cio.html

Zadzwoń. Napisz.


ul. Rynek 6 (pokój nr 4)

58-300, Wałbrzych


telefon: +48 530 828 511

mail: biuro@dp.org.pl


Dolnośląski Park Innowacji i Nauki S.A.


ul. Kwiatkowskiego 4

52-326 Wrocław


telefon: +48 608 555 058

mail: magdalena.stachera@dpin.pl